Policy för integritet och cookies
- Hem
- Policy för integritet och cookies
Policy för integritet och cookies
COOKIES
En cookie är en liten textbaserad datafil som en webbserver kan begära att få lagra på besökarens dator. Eftersom innehållet i cookies i allmänhet skickas tillbaka med varje begäran till den relevanta webbplatsen, gör det att servern kan spåra besökarens preferenser eller identitet (om den är känd). Syftet kan vara att se till att användaren inte behöver logga in igen eller ställa in språkpreferenser och andra inställningar för varje besök, att spåra webbplatsanvändning eller att tillhandahålla personlig reklam baserad på tidigare sökningar och inköp. Denna webbplats använder cookies för att spara information om det senaste besöket för att kunna filtrera uppdaterad information. Cookies används också för statistisk analys.
För att se vilka cookies som används, vänligen se avsnittet ”Visa detaljer” när du besöker vår webbplats. Där kan du också acceptera alla cookies.
De flesta webbläsare är inställda på att acceptera cookies. Om du vill att din webbläsare inte ska använda cookies kan detta förhindras. Tillvägagångssättet varierar mellan olika webbläsare. Om du inte själv kan inaktivera den här funktionen finns det information om hur du gör det i webbläsarens hjälpavsnitt.
PRIVACY POLICY
Denna integritetspolicy förklarar vilka av dina personuppgifter vi behandlar, varför vi behandlar dem, hur vi samlar in dem, vilken laglig grund vi förlitar oss på och hur länge vi behåller uppgifterna. Informationen beskriver också dina rättigheter avseende dina personuppgifter och vem du kan kontakta om du har frågor om hur vi hanterar dina uppgifter.
DATAKONTROLLÖR
Det företag som ansvarar för hantering av personuppgifter i kontakt med kunder och andra intressenter är EuroClick, ett dotterbolag till EuroScope AB, organisationsnummer: 559431-6886.
VAD ÄR PERSONUPPGIFTER?
Personuppgifter är all information som direkt eller indirekt kan kopplas till en levande individ. Som exempel kan nämnas namn, personnummer, adress, e-postadress, telefonnummer, bild, IP-adress, köphistorik etc. Behandling av personuppgifter innefattar alla åtgärder som vidtas med uppgifterna, såsom insamling, bearbetning, ändring, lagring, läsning, utlämning, anonymisering eller radering.
VARFÖR BEHANDLAR VI PERSONUPPGIFTER?
Kundkontakter (potentiella och befintliga kunder)
För att utveckla och upprätthålla affärsrelationer med nya och befintliga kunder behandlar vi personuppgifter såsom för- och efternamn, e-postadresser, adresser, telefonnummer, befattningar, korrespondens mellan oss, teknisk information om hur du har interagerat via e-post och webb, samt IP-adresser och webbläsarinställningar. Detta kan också ske i syfte att marknadsföra våra produkter och tjänster eller de som erbjuds av våra partners.
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt behov av att utveckla och upprätthålla affärsrelationer med nya och befintliga kunder. Vi behandlar personuppgifter baserat på ett berättigat intresse av att upprätthålla en affärsrelation med dig och kommunicera med dig. Om du vill veta mer om hur vi bedömer detta berättigade intresse är du välkommen att kontakta oss.
Personuppgifter sparas så länge som affärsrelationen pågår. Uppgifter som inte längre är relevanta raderas regelbundet eller på din begäran om att inte längre bli kontaktad eller att få dina uppgifter raderade.
Kunduppdrag
För att utföra uppdrag åt företag, myndigheter eller ideella organisationer behandlar vi personuppgifter såsom för- och efternamn, e-postadresser, adresser, telefonnummer, befattningsbeskrivningar, korrespondens mellan oss, teknisk information om hur du har interagerat via e-post och webb samt IP-adresser och webbläsarinställningar.
Denna behandling är nödvändig för att uppfylla vårt behov av att utföra det avtalade uppdraget, hantera kundrelationen och förbättra våra kunderbjudanden. Vi behandlar personuppgifter på grundval av ett avtal.
Personuppgifter sparas under den tid som affärsrelationen varar. Uppgifter som inte längre är relevanta raderas regelbundet eller på begäran. Vissa uppgifter kan sparas längre om det krävs enligt lag eller för att skydda rättsliga intressen.
Webbutik
Vi behandlar personuppgifter i syfte att sälja produkter i webbutiken, t.ex. för att hantera beställningar, leveranser och kundsupport för returer och garantianspråk. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra våra skyldigheter enligt köpeavtalet. Om uppgifterna inte tillhandahålls kan vi inte fullgöra våra skyldigheter och måste därför neka köpet. De personuppgifter som behandlas är namn, personnummer, postadresser, telefonnummer, e-postadresser och inköpsinformation, såsom beställda produkter och ordersumma.
Vi behandlar personuppgifter baserat på avtalsvillkoren. Personuppgifterna sparas till dess att köpet är genomfört, inklusive leverans och betalning, och under en period om 36 månader därefter för att hantera eventuella returer eller garantianspråk. Vissa personuppgifter kan komma att sparas längre om det krävs enligt lag eller för att skydda rättsliga intressen.
Kundtjänstförfrågningar
Vi behandlar personuppgifter för att hantera kundtjänstförfrågningar, t.ex. för att kommunicera med dig och besvara förfrågningar som skickas till kundtjänst eller via andra digitala kanaler (inklusive sociala medier) samt för att utreda klagomål och supportfrågor.
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt behov av att hjälpa till med förfrågningar och hantera kundtjänstärenden. Vi behandlar personuppgifter baserat på ett berättigat intresse av att hjälpa dig och kommunicera med dig. Om du vill veta mer om hur vi bedömer detta berättigade intresse är du välkommen att kontakta oss.
De personuppgifter som behandlas är namn, organisationsnummer, e-postadresser, telefonnummer, korrespondens med dig och köpinformation såsom tidpunkt för köp, produktnummer och typ av klagomål eller förfrågan. Personuppgifterna sparas under den tid som ärendet pågår och 12 månader därefter för det fall kunden har uppföljningsfrågor om hur ärendet har hanterats.
Webbplatsanvändning
Vi använder personuppgifter för att driva vår verksamhet och leverera de produkter och tjänster som vi tillhandahåller. Vi använder också denna information för att förbättra din upplevelse när du besöker vår webbplats och för att informera dig om våra produkter. Dessutom använder vi personuppgifter för marknadsföringsaktiviteter och för att visa mer relevanta annonser om våra produkter.
Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att tillhandahålla information och tjänster på vår webbplats. De personuppgifter som behandlas inkluderar information om hur du interagerar med oss, t.ex. hur du använder våra tjänster, sidladdningstider, nedladdningsfel, hur du kom åt och avslutade tjänsterna, enhetsinformation såsom IP-adress, webbläsarinställningar, operativsystem, plattform, skärmupplösning och språkinställningar. Personuppgifter lagras från insamlingstillfället och under en period om 36 månader därefter.
Utveckla och förbättra produkter
Vi behandlar personuppgifter för att förbättra våra produkter. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att tillhandahålla felfria produkter. De personuppgifter som behandlas är identitetsuppgifter såsom namn och köpinformation såsom köptidpunkt, produktnummer och typ av fel. Vi behandlar personuppgifter baserat på ett berättigat intresse av att förbättra och utveckla våra produkter. Om du vill veta mer om hur vi bedömer detta berättigade intresse är du välkommen att kontakta oss.
Hantering av sociala medier
När du interagerar med oss på sociala medier såsom LinkedIn, Facebook eller Instagram kan vi komma att behandla dina personuppgifter såsom namn, profilbild och andra personuppgifter som du väljer att lämna i chatt, kommentarer eller direktmeddelanden.
Rättsliga anspråk
Vi kan komma att behandla personuppgifter i samband med att vi hanterar rättsliga anspråk som du, som privatperson eller företag, riktar mot EuroClick. Behandlingen sker för att utreda och bedöma ditt anspråk. Behandlingen är nödvändig för att fullgöra kunduppdraget eller köpeavtalet. Omvänt kan personuppgifter komma att behandlas för att hantera rättsliga anspråk som EuroClick har mot en enskild person eller ett företag. Denna behandling är nödvändig för att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk.
Redovisning och skattehantering
Vi behandlar personuppgifter för att hantera ekonomiska transaktioner för redovisningsändamål, till exempel hantering av fakturor, betalningar och skatterapportering. De personuppgifter som behandlas är för- och efternamn, e-postadresser, adresser, telefonnummer, personnummer, organisationsnummer och faktureringsinformation.
Behandlingen är nödvändig för att fullgöra förpliktelser enligt bokföringslagen och mervärdesskattelagen. Personuppgifterna sparas i 7 år efter det att posten skapades eller så länge som det är nödvändigt för att fullgöra bokföringsskyldigheten.
HUR VI SAMLAR IN PERSONUPPGIFTER
Vi får vissa personuppgifter direkt från dig, till exempel när du skapar ett konto, köper en produkt eller kontaktar oss för kundservice. Vi samlar också in vissa personuppgifter genom att registrera hur du interagerar med vår webbplats, till exempel med hjälp av teknik som cookies.
Ibland samlar vi in personuppgifter från tredje part, t.ex. leverantörer av betalningstransaktioner och partners som vi samarbetar med för evenemang.
MOTTAGARE AV PERSONUPPGIFTER OCH DATADELNING
Vi säljer eller hyr inte ut dina personuppgifter till andra företag. Vi kan dock överföra eller dela dina personuppgifter med utvalda mottagare om det är nödvändigt, till exempel för att tillhandahålla en produkt eller tjänst som du har begärt.
Vi delar dina personuppgifter med leverantörer eller underleverantörer för att fullgöra avtal med dig och för andra ändamål som anges i denna integritetspolicy. Vi kan också komma att dela dina personuppgifter med företag som hjälper oss med marknadsföring och IT-tjänster. När du lämnar personuppgifter för ett köp delar vi dem med banker och andra leverantörer av betalningstransaktioner och finansiella tjänster. Vi samarbetar även med företag som kan behöva tillgång till personuppgifter för att leverera produkter. Vi kan också komma att lämna ut personuppgifter till myndigheter om det krävs enligt lag.
När vi anlitar personuppgiftsbiträden måste de uppfylla våra säkerhetskrav genom tekniska och organisatoriska åtgärder och de får inte använda personuppgifter för något annat ändamål.
DINA RÄTTIGHETER
Om du vill veta om dina personuppgifter behandlas och i så fall var och hur, har du rätt att begära ett så kallat registerutdrag. Detta innehåller en beskrivning av ändamålet och den rättsliga grunden för behandlingen samt vilka kategorier av personuppgifter som berörs.
Om du anser att dina personuppgifter har behandlats på ett felaktigt sätt eller behöver kompletteras har du rätt att begära rättelse.
Om du inte vill att dina personuppgifter ska fortsätta att behandlas har du rätt att begära att de raderas, förutsatt att detta är genomförbart med hänsyn till vårt syfte, rättsliga förpliktelser och de avtal som vi eller våra kunder har med dig.
Om du har lämnat samtycke till behandling har du alltid rätt att återkalla samtycket, och vi kommer då att radera de personuppgifter som omfattas av samtycket.
Om du vill invända mot behandling för marknadsföringsändamål eller har personliga skäl för att inte vilja att dina uppgifter behandlas, kommer det att undersökas om uppgifterna kan raderas.
Om du är osäker på hur dina personuppgifter har behandlats har du rätt att lämna in ett klagomål till Datainspektionen. Vi hoppas dock att du kontaktar oss först så att vi har möjlighet att ta itu med eventuella frågor.
För mer information om dina rättigheter, besök Datainspektionens webbplats på www.imy.se.
HUR DU KOMMER ÅT OCH KONTROLLERAR DINA PERSONUPPGIFTER
Du kan komma åt alla dina personuppgifter som samlas in av EuroClick via vår webbplats www.euroclick.se genom att kontakta oss via telefon eller kontaktinformationen nedan. Vi svarar på begäran om åtkomst till eller radering av dina personuppgifter inom 10 dagar. Om du har ett konto kan du också granska och ändra många av personuppgifterna direkt via ditt konto på vår webbplats.
KONTAKTA OSS
EuroClick, ett dotterbolag till EuroScope AB, registrerat hos Bolagsverket under organisationsnummer: 559431-6886, med adress Rörtegsgatan 17, 784 54 Borlänge, Sverige, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Vi följer GDPR och svensk dataskyddslagstiftning. Kommentarer eller frågor angående denna integritetspolicy eller förfrågningar om behandlingen av dina personuppgifter kan skickas till:
EuroClick
Rörtegsgatan 17, 784 54 Borlänge, Sverige
E-post: info@euroclick.se
Telefon: +46 7658 53051
Version 1.0, reviderad den 2024-09-12.
Denna webbplats skyddas av reCAPTCHA v3 och Google